Cykeferie på ISTIDSRUTEN - lang beskrivelse

Vælg billetter

Fri adgang
Denne cykelpakke på ISTIDSRUTEN tager den rejsende igennem det danske istidslandskab i Nord/Vest-sjælland. Rejsen inkluderer 5 overnatninger, morgenmad hver dag, rutevejledning, bagagetransport, eksklusiv middag, stjernekiggeri & overnatning på Observatoriet i Brorfelde og meget mere.

Cykelferie på
 ISTIDSRUTEN

Det danske landskab blev skabt under sidste istid for 20.000 år da isen fortrak sig, og formede de bølgende bakker, de flade sø-landskaber og vilde heder der siden har dannet rammen om Danmarks kulturhistoriske udvikling fra bronzealderen og vikingetidens samfund til i dag. De fem etaper på Istidsruten tager den rejsende igennem et for mange uopdaget hjørne af Danmark, der giver et helt særligt indblik i den danske fortid, kultur og natur.

På denne seks-dages rejse langs Istidsruten vil det helt enestående danske istidslandsab med langstrakte enge, bølgende bakker og høje ”bjerge” danne rammen om en række eksklusive historiske og geologiske kultur-oplevelser som ikke er normalt tilgængelig for den almindelige turist.

I det nordvestlige hjørne af Sjælland ligger Danmarks første UNESCO-Global Geopark, UNESCO Global Geopark Odsherred, der byder på noget af Danmarks mest unikke Istidslandskab med bølgende bakker, kystnære bøgeskove og det inddæmmede flade fjordbundslandskab omkring Lammefjorden. I Odsherred finder vi også Anneberg Kulturpark - der er et af Europas største anlæg indenfor  evægelsen Bedre Byggeskik, og bl.a. huser mange kunstnere, spændende fødevarevirksomheder og et snedkeri.

Midt på ruten går turen over De sjællandske Alper, hvor vi på toppen finder  Observatoriet i Brorfelde der i 60 år frem til sin lukning i 1996 var Danmarks største observatorium. I dag er bygningerne og landskabet fredet, ligesom det enestående mørke også er mørkefredet. På Observatoriet byder vi indenfor til en eksklusiv aften med middag, stjernekiggeri og overnatning. Hele tre steder på ruten dykker vi ned i vikingernes verden med store Vikingehaller, kongsgårde og Nordisk mytologi når vi besøger hhv. Vikingecenter Fugledegård, Ulvsborg Historiske Værksted og Sagnlandet Lejre.

Rejsen starter og slutter på rutens sydligste punkt, i klosterbyen Sorø, hvor det flade sø-landskab der omkranser byen har lagt navn til dens navn, Sor-Ø. Byen var i middelalderen hjemsted for et af Nordeuropas største klostre og Sorø klosterkirke er gravsted for flere af den tidlige Danmarkshistories konger og personligheder.

Dagsprogram

DAG 0: 0 KM
SORØ

Ankomst til Sorø og indkvartering på overnatningsted. Ankom evt. tidligt på dagen og besøg en af Sorøs kulturattraktioner som eksempelvis Sorø Kunstmuseum eller Museum Vestsjælland, eller gå en tur igennem Akademihaven eller rundt om en af Sorøs tre søer.

DAG 1: 60 KM
SORØ - JYDERUP

Vores rejse starter i Sorø hvorfra turen går nordover, først forbi de gamle overdrev vest for byen og dernæst forbi den smukke Maglesø. Ruten passerer  agerlandskab og enkelte skovområder inden vi når Tissø, Danmarks 4. største sø. Ved Tissø bevæger vi os ind i Naturpark Åmosen, som med langstrakte ådale, store søer og moseområder strækker sig som en tange fra Storebælt ind i landet. Vi besøger Vikingecenter Fugledegård, hvor vi hører om vikingernes ritualer og tro, og om Danmarkshistoriens størst guldfund, Tissøringen. Inden vi når dagens overnatningssted ved Jyderup, passerer vi traktørstedet, Strids Mølle. Møllen blev grundlagt af den danske Kong Valdemar Atterdag i 1300-tallet og har fungeret som vandmølle helt frem til den  brændte i 1943. I Jyderup kommer vi forbi Jyderup Præstegård, hvor lokale ildsjæle har bragt liv i den gamle præstegård og inviterer indenfor i deres  Café og gårdbutik.

DAG 2: 67 KM
JYDERUP - NYKØBING SJ.

Vi forlader området omkring Jyderup og Åmosen og bevæger os af de små landeveje mod den Sjællandske kyst og byen Havnsø, der summer af liv i den danske sommer. Herfra følger vi kysten videre mod nord forbi en af landets ældste verdslige borge, Dragsholm Slot, og ind i det fredede bakkelandskab  ud til Nexelø Bugt. Vi befinder os nu i UNESCO Global Geopark Odsherred hvor det geologiske istidslandskab er noget af Danmarks mest interessant. Vi  begiver os igennem bakkelandskabet Odsherredbuerne, hvor man fra den 121 meter høje Vejrhøj på en god dag kan skimte Roskilde Domkirke i det  fjerne. Vi nyder de flotte udsigter over Sejerøbugten inden vi igen drejer ind over land og sætter kursen mod byen Nykøbing Sjælland, hvor dagens rute slutter ved Anneberg Kulturpark. Vi bliver vist rundt i området hvorefter vi serverer en lækker middage bestående af lokale råvarer og delikatesser.

DAG 3: 43 KM
NYKØBING SJ. - HOLBÆK

Det er blevet tid til at sætte kursen mod syd igen. Vi befinder os stadig i UNESCO Global Geopark Odsherred og skal i dag opleve hvordan områdets mangfoldige natur udfolder sig fra de kystnære bøgeskove til det inddæmmede flade fjordbundslandskab omkring Lammefjorden. Hele dagen følger vi ruten langs Isefjorden og Lammefjorden og krydser undervejs flere dæmninger. Ved Lammefjordsdæmningen drejer vi for en stund ind i landet og cykler de få kilometer til Ulvsborg Historiske Værksted, der helt eksklusivt åbner dørene for os og lader os komme helt tæt på vikingernes dagligdag når vi bliver vist rundt i det rekonstruerede miljø omkring en befæstet stormandsgård med tilhørende værkstedsbygninger, haver og husdyr. Det sidste stræk af dagens rute går forbi Holbæk fjord og ender i selve Holbæk by.

DAG 4: 60 KM
HOLBÆK - LEJRE - BRORFELDE

Fra Holbæk følger vi kysten videre langs fjorden og igennem fjordlandskabet ved Tempelkrogen inden ruten bevæger sig ind i Nationalpark Skjoldungernes Land. I det smukke bakkede landskab besøger vi på rutens østligste punkt Sagnlandet Lejre. I Sagnlandet kommer vi på en privat rundvisning der bl.a. tager os forbi en rekonstruktion af Danmarks største vikingehal. Fra Sagnlandet Lejre sætter vi nu kursen mod vest igennem de store skovarealer omkring Bidstrupskovene og forbi godset Sonnerupgård. Herfra går turen over de Sjællandske Alper der er et typisk dødislandskab, hvor efterladte brudstykker af gletsjere dannede de dybe dale og søer. Dagen slutter ved Observatoriet i Brorfelde, hvor vi bliver budt indenfor til en eksklusiv aften med middag, stjernekiggeri og overnatning i de gamle forskerboliger.

DAG 5: 40 KM
BRORFELDE - SORØ

På rutens sidste dag går turen tilbage mod syd og vores slutdestination i Sorø. Vi vil i dag opleve store kontraster i det landskab vi bevæger os gennem. Fra toppen af de Sjællandske Alper begynder landskabet at flade ud, og når vi igen passerer igennem Naturpark Åmosen, befinder vi os i et område som er pandekage-fladt. Vi passererigennem Nordskoven med den store sten, Sengestenen,hvorefter turen går via Bromme plantage og de gamlegrusgravsområder til Sorø.Det sidste stykke af ruten følger vi rundt om Sorø Sø,inden ruten slutter i Sorø By.

Vi tibyder tilkøb af en ekstra overnatning i Sorø efter endtrejse med dertilhørende aktivitetspakke der inkludereren bådtur på Sorø Sø med skibet Lille Claus inkl. middagfra Sorø-restauranten Støvlet Katrines Hus, rundvisning iden flotte Klosterkirke og besøg på det anerkendte Sorø Kunstmuseum.

Inkluderet

- Rundvisning Sorø klosterkirke

Kalender

Belépés

Az alábbi közösségi oldal fiókokat is hozzácsatolhatja fiókjához: